Att få viral spridning på bilder, filmer, åsikter och annat är lättare idag än någonsin tidigare. Men de flesta saker som lyckas få spridning blir bara en snackis under en dag eller två och faller sedan i glömska, bara för att ersättas av nästa nätsnackis sekunden senare.
Men det finns de som har lyckats hålla liv i sina “snackisar” och de är inte bara kända på nätet, de drar in stålar också. Mycket stålar.
Så här mycket har några av de mest kända klassiska internetfenomenen genererat.
Carlos Ramirez ritade det första “troll-ansiktet” 2008 i programmet Paint. Efter att ha laddat upp det på ett forum och gladeligen sett folk dela det, tog teckningen fart och är nu inte bara en del av snacket på olika forum, utan även i övrig media.
Vilka känner inte till den oemotståndligt buttra katten? Det hela började med att Bryan Bundesen tog ett kort av sin systers katt Tardar Sauce och laddade upp det på hemsidan Reddit. Idag är Tardar Sauce mer känd som Grumpy Cat och har förutom en egen agent även släppt en egen långfilm, Grumpy Cat’s Worst Christmas Ever.
Endast genom kattens Youtube-kanal beräknas Grumpy Cat dra in upp till 42 000 dollar (cirka 350 000 kronor) årligen (källa: Washington Post, 2014). Det här gör, tro det eller ej, inte Tardar Sauce till den mest lukrativa katten på Youtube, utan placerar henne endast på en blygsam sjunde plats.
Lukrativt chokladregn
Med över 100 miljoner visningar på videon där han sjunger sin egenskrivna låt Chocolate Rain är det kanske inte så konstigt att Tay Zonday lyckats tjäna en hacka på sin fantastiska röst och humor.Låten som såg dagens ljus 2007 är idag en klassiker på internet. Trots att en stor del av pengarna kommer just från Youtube menar Zonday att han tjänar mycket på att sälja låten som ringsignal. Zonday beräknas idag tjäna cirka 60 000 dollar (nästan en halv miljon kronor) per år (källa: Business Insider) endast genom sin Youtube-kanal.
Snurrigt tandläkarbesök
När Davids pappa bestämde sig för att filma sin son när han var minst sagt bortkopplad från verkligeheten efter ett tandläkarbesök (och diverse preparat) hade han ingen aning om vilken spridning videon skulle få. I skrivande stund har videon nästan 130 miljoner visningar på Youtube, sex år efter att videon ursprungligen laddades upp.Under loppet av ett år hade familjen tjänat ihop 150 000 dollar (drygt en miljon kronor), mestadels från Youtube men även genom att sälja t-shirtar med David på (källa: Business Insider).
Dubbel regnbåge!
Paul Vasquez, mest känd som “Double Rainbow Guy”, har sedan 2010 fått över 40 miljoner visningar på sin video när han upplever en fantastisk, dubbel regnbåge.Till skillnad från många andra internetfenomen svor Vasquez att inte lägga på annonser på sin video för att tjäna pengar på den. Istället tjänar han sina pengar på att medverka i diverse tv-program och reklamkampanjen, som den här för Microsoft:
Vasquez medger dock att det inte är några storkovor man tar hem genom detta. De senaste åren har han levt på under 5 000 dollar (drygt 40 000 kronor) om året och endast tjänat ihop cirka 1 000 dollar (knappt 8 500 kronor) på youtube-klippet (källa: Fast Company, september 2010).
Mannen bakom den musikaliska katten
Brad O’Farell kanske inte var den som filmade det ursprungliga keyboardkatt-klippet, men han var den första att klippa ihop klippet med andra videor på folk som misslyckades brutalt. Konceptet spred sig fort och idag har fenomenet spridit sig till massmedia via reklamfilmer och diverse parodier. Idag säger O’Farell att han mest är trött på hela grejen.Mannen bakom originalvideon, Charlie Schmidt, lever vidare på sin katts plötsliga framgång på sin youtube-kanal som förväntas dra in 63 000 dollar (drygt en halv miljon kronor) årligen endast på sina videor (källa: Vice, Business Insider).