Håll systemet i trim
Att undvika rejäla krascher, återkommande buggar och annat som gör upplevelsen av Macen till något annat än den angenäma sak det brukar vara är något som numera kräver väldigt lite arbete. Borta är sedan länge de dagar du behövde vara förtrogen med Systemtillägg, installera speciella program och allmänt vara lite av en expert för att inte riskera att behöva installera om systemet.
OS X sköter numera det mesta på egen hand, men det finns ändå några saker du kan göra för att både hålla dig ifrån buggar och andra fel och se till att Macen kan arbeta till sin fulla potential.
Installera uppdateringar
Det första och enklaste steget är att alltid se till att installera uppdateringar av både program och systemet. Du kan aktivera automatiska uppdateringar, eller då och då kolla i Programuppdatering (eller direkt i App Store-programmet som den funktionen ändå öppnar).
Punktversioner, alltså 10.10.1, 10.10.2 och så vidare, bör du däremot installera så fort de finns tillgängliga. Ibland ingår riktigt viktiga fixar, som fixen av ”Goto Fail”-buggen som drabbade Mavericks tidigare i år.
Avinstallera gamla program
Moderna Macar har nästan alltid flashbaserad lagring med en så kallad ssd (solid state drive) i stället för en traditionell hårddisk. Det gör datorn betydligt rappare, speciellt vid omstart eller när du startar program. Men det innebär också att du har mycket mindre lagringsutrymme på den inbyggda disken, och då program helst ska ligga i Programmappen kan du vilja radera gamla program du inte längre använder.
För program du har installerat via Mac App Store och program du har laddat ner från nätet i en .dmg- eller zipfil och ”installerat” genom att helt enkelt dra dem till Programmappen kan du nöja dig med att dra programmet till papperskorgen och tömma den. Det tar inte bort programmets inställningsfiler och eventuella cachefiler, men brukar räcka.
Speciella programstädare som Appcleaner kan se till att alla filer som hör till ett program du inte längre använder försvinner. I vissa fall kan det spara mycket utrymme: här tar Spotify upp tre gigabyte.
Om du vill göra en mer noggrann bortstädning kan du använda ett av flera program för ändamålet. Ett gratisprogram som får goda omdömen är Appcleaner (). Öppna programmet och dra programmet du vill ta bort från Finder till programfönstret. Vips får du en lista över tillhörande filer och kan radera rubbet eller välja ut vad du vill ta bort.
Program som installeras med ett speciellt installationsprogram är lite vanskligare.
Ibland installerar de extrafiler i /Library eller rent av /System/Library och det bästa är om du hittar ett avinstallationsprogram. Adobes program lägger sina avinstallationsprogram i programmens mappar medan andra ofta har avinstallationsprogrammet på samma .dmg-fil som installationsprogrammet.
Ett fåtal program kan lämna stora mängder data om du inte tar bort dem ordentligt. Typexemplet är Spotify, som sparar upp till tiotals gigabyte data bland cachefilerna, vilket ingår i programmets modell av distribuerad lagring. Appcleaner hittar oftast dessa.
Ledigt utrymme på disken
Moderna operativsystem som OS X kräver en hel del ledigt utrymme på startskivan för att fungera som de ska. Bland annat måste systemet kunna spara virtuellt minne på disken när det fysiska fylls till brädden och loggfiler måste kunna skrivas. OS X flyttar dessutom omkring små filer för att optimera lagringen på Macar med traditionella hårddiskar, vilket kräver att det finns ledigt utrymme.
En god tumregel är att alltid ha minst 20 procent ledigt utrymme, men på riktigt stora hårddiskar kan du nöja dig med mindre. Även på minsta Macbook Air med 64 gigabyte lagring bör du alltså ha minst 13 gigabyte ledigt.
Bäst är att ha minst 20 procent ledigt utrymme på Macens interna disk. Om Säkerhetskopior tar upp mycket utrymme beror det på att du inte haft tillgång till Time Machine-disken på ett tag och systemet har sparat backupen tillfälligt på den inbyggda disken. Det är inget problem och bör fixas genom att koppla in backupdisken och vänta några timmar.
Förutom att extremt lite ledigt utrymme kan leda till konstigheter som att systemet börjar klaga på att det inte kan spara filer och annat sänker det Macens prestanda.
En ny Mac Pro med 512 gigabyte ssd visade skrivhastigheter på över 900 megabyte per sekund när den var ny, men får under 700 med 15 procent ledigt. Även läshastigheten påverkas, men inte lika mycket.
Så hittar du platstjuvarna
Att själv sitta och rota efter stora filer som tar upp för mycket plats är tidsödande och svårt. Som tur är finns det program som hjälper till. Några alternativ är Disk Inventory X (), Daisydisk () och Grandperspective ().
Samtliga program läser av innehållet på disken och presenterar det både som en lista eller filhierarki och grafiskt. Du finner förmodligen att det mesta av utrymmet tas upp av din användarmapp, och gräv dig ner i den så ser du att mappar som Bilder och Film kan ta upp mycket utrymme, men ofta tar även Bibliotek upp mycket utrymme.
Hitta filerna som tar upp mycket utrymme med program som Daisydisk.
I alla programmen kan du ctrl/höger-klicka på en mapp och välja Visa i Finder för att ta bort saker du hittar som du kan ta bort. Tänk på att inte ta bort filer som du inte är säker på att du kan ta bort. Om iPhotos bibliotek tar upp väldigt mycket plats måste du till exempel rensa bort onödiga bilder inifrån programmet och inte via Finder.
Efter lång användning är det ofta mappar som Hämtade filer och liknande, tänkta för tillfällig lagring, som fylls rejält och snabbt kan städas för att frigöra mycket utrymme.
Städhjälp i programform
Cocktail, Onyx, Cleanmymac – listan över program som lovar att hålla din Mac i toppskick och rensa bland onödiga filer, se till att rättigheter är korrekta och liknande är rätt lång. Du kanske använder något av dem av gammal vana, eller har hört från någon Macveteran att du bör skaffa ett av programmen. Men hur är det egentligen med den saken?
Sanningen är att dessa program är mer eller mindre överflödiga i dag.
En gång i tiden, när Mac OS X (som det hette förr) var nytt och inte lika avancerat hände det ganska ofta att systemet gjorde något fel med en fil. Efter ett tag kunde en mängd små fel av det slaget leda till att datorn segades ner eller att du upplevde buggar av olika slag. Numera är sådant extremt ovanligt.
Detsamma gäller defragmentering, något som slutade vara praktiskt användbart som prestandaförbättring för ett årtionde sedan och som med dagens ssd:er faktiskt kan förkorta livslängden på lagringen utan att göra ett dyft skillnad i prestanda.
Undvik hårdvarufel
Testa diskarna
OS X är numera ganska bra på att undvika fel i filsystemet. Apples filsystem hfs+ har många år på nacken och har anklagats för att inte vara tryggt nog, men Apple har långsamt men stadigt gjort små förändringar i både filsystemet och OS X som kommer till rätta med de flesta tillkortakommanden.
För inte så länge sedan var programmet Diskwarrior närmast ett måste för den som ville hålla Macen i trim – en upprensning av filsystemet en gång i månaden var ett slags omvänt ”an apple a day”. Numera var det flera år sedan undertecknad drabbades av en hårddiskvolym som måste repareras med Skivverktyg eller Diskwarrior.
Men hårddiskar går sönder, och även om du har backup som du ska är det bra att vara förberedd när kraschen närmar sig. Kolla diskarna då och då med Skivverktyg. Håll särskilt koll på s.m.a.r.t.-statusen, som ibland kan varna innan en hårddisk går sönder.
Håll koll på temperaturen
Apples moderna Macar är små under av ingenjörskonst. Företaget pressar in mer kraft än någonsin i allt tunnare och lättare maskiner. Till och med iMac och Mac Pro har bantats ner till avsevärt mindre storlek än de hade tidigare. Förutom i fallet Mac Pro har det lett till att många Macar har blivit mer känsliga för värmeutveckling än tidigare.
En ny Macbook Air är ett riktigt kraftpaket som klarar sig bra i nästan alla program förutom spel och de allra tyngsta proffsprogrammen, men den står inte ut speciellt länge under hårt arbete utan att bli riktigt het.
En dator som går varm mer eller mindre konstant slits mer än en som får svalka av sig. På bärbara är det batteriet som ogillar extra höga (eller extra låga) temperaturer.
Vill du se hur varm Macen är finns det inget vettigt inbyggt verktyg, men däremot en rad tredjepartsprogram. iStat Pro () är en widget för Dashboard som visar bland annat temperaturer, fläkthastighet, nätverksaktivitet och annan systeminfo. Vissa funktioner slutade fungera i OS X 10.8, men de flesta fungerar fortfarande. Ett fullt fungerande alternativ som dock kostar pengar är iStat Menus ().
Blås ur dammet
På grund av de tajta utrymmena, de få fläktarna, och de små marginalerna i moderna Macar kan damm ganska snabbt ställa till det för datorn. Några månader i ett hyfsat dammigt kontor kan räcka för att korka igen en fläkt och göra att datorn kör betydligt varmare än när du först köpte den.
En burk komprimerad luft, några verktyg och lugna nerver är allt du behöver för att själv få bukt med dammet. Att inte ha Macen på golvet eller direkt intill andra dammsamlande prylar (transformatorer och förstärkare är två exempel som verkar tycka extra mycket om damm) är ett annat bra tips för att dra ut på tiden mellan städningarna.
Fläktarna i Macen får jobba hårdare och hårdare ju mer damm som har ansamlats i datorn. En bokstavlig vårstädning kan ibland göra under.
Hur du gör för varje enskild Mac skiljer sig åt. Lättast att städa är gamla Mac Pro. I allmänhet är äldre Macar enklare, och några av de svåraste att blåsa ur är de senaste årens iMacar där du måste lyfta av glaset från skärmen – en operation som i de senaste modellerna kräver en varmluftspistol eller hårtork och kanske är bäst att lämna åt proffsen.
Utförliga guider finns på www.ifixit.com.
Minimera skrivandet till ssd
Har du en nyare Mac är sannolikheten hög att du har en ssd i stället för magnetisk hårddisk. Det gör den snabbare och risken att den går sönder i ett fall eller liknande är mindre, men ssd:er har en annan fysisk begränsning som hårddiskar saknar: du kan bara skriva över ett datablock ett antal gånger innan det slutar fungera.
För att förlänga livslängden använder OS X en rad knep, som till exempel att komprimera all data i internminnet, vilket gör att virtuellt minne som måste skrivas till disken tar upp mindre plats.
Du kan själv hjälpa till genom att använda en extern hårddisk som ”slaskdisk” för allt du tror bara är tillfälligt eller när du testar olika saker. Du kan lägga Safaris hämtade filer där och bara flytta över sådant du verkligen vill behålla till den inbyggda disken.
Backup
Ditt viktigaste skydd när (inte om) olyckan är framme
Att hålla dig med en fräsch backup som du sparar åtminstone några gånger i veckan är något av det allra viktigaste du kan göra för att slippa den frustration det innebär att en hårddisk utan backup kraschar.
Sedan Apple släppte Time Machine och i och med att priserna på externa hårddiskar numera är väldigt låga är det fler än någonsin som faktiskt har backup.
Det finns dock fortfarande Macanvändare som inte har backup och om inte allt du gör är på nätet och därmed (förhoppningsvis) sparas tryggt i molnet kan vi inte nog rekommendera att du skaffar en backupdisk och börjar ta backuper.
Kompisbackupen
Ett alternativ till att betala för en onlinebackuptjänst är att gadda ihop dig med en vän och göra backup hos varandra. Ni ställer alltså en hårddisk hos varandra och tankar upp backupen till den i stället för till molnet. Om ditt hus brinner ner står förhoppningsvis din backup kvar hos vännen, och tvärt om.
Detta är billigare, och det är dessutom enklare att återställa från backupen om olyckan är framme. Nackdelen är att du måste köpa hårddisken, ha en vän du kan lita på och att ni båda ständigt måste vara uppkopplade.
Crashplan kan sköta den här typen av kompisbackup åt dig och du behöver inte betala för abonnemanget för att ladda ner och använda dess program. Det fungerar även med Windows, så det är inga problem om din vän inte har Mac.
Så fungerar Time Machine
Time Machine är tveklöst det enklaste sättet att göra backup av Macen. Koppla in en ny tom hårddisk och vips får du frågan om du vill använda den för Time Machine.
Till skillnad från många äldre backupsystem ger Time Machine mer än bara en ren kopia av hårddiskens innehåll. Time Machine sparar nämligen även gamla versioner av filer så att du kan återställa enskilda filer som har tagits bort eller som du har redigerat och sedan ångrar att du sparade.
Detta åstadkoms genom ett finurligt system som använder något som kallas hårda länkar. Filer som ligger på en hårddisk kan se ut att ligga i till exempel din hemmapp, men i själva verket kan dess data ligga lite var som helst på disken. Var den finns sparas i ett slags register över alla filer. Om flera olika poster i registret pekar på samma data kan filen ~/Desktop/bild2.jpg vara samma fil som ~/Pictures/Semester/Grekland/bild2.jpg.
Med Time Machine får du inte bara en utan många kompletta backuper så att du kan återställa enskilda filer eller hela mappar till tidigare versioner.
Time Machine utnyttjar detta genom att göra en fullständig kopia av hela disken varje gång den tar backup (upp till flera gånger i timmen), men där filer som inte har ändrats sedan senaste backupen är hårda länkar till samma data. Det gör att en fil du inte har ändrat på länge bara tar upp sin grundläggande data trots att det om du tittar själv via Finder ser ut som det ligger uppåt hundratals kopior av den i de olika backuperna.
När du kör i gång Time Machine och börjar bläddra bakåt i tiden ser du alltså en blandning av unika filer och filer som systemet har hårdlänkat till många gånger.
Om din interna disk är på 512 gigabyte och din backupdisk på en terabyte kan den ofta räcka för att spara flera månaders backuper eftersom de flesta filer inte ändras.
Klondisken – när tid är pengar
Ett alternativ till Time Machine som även kan vara en bra extrabackup är klondisken. Du köper en hårddisk i samma storlek som Macens inbyggda lagring och laddar ner ett program som Carbon Copy Cloner (https://bombich.com) eller Superduper ().
Den här typen av program kopierar all data på en disk till en annan och gör den andra till en klon av den första, inklusive förmågan att starta Macen från den.
Det är det här sista som gör klondisken så praktisk, speciellt om du använder datorn för jobb eller studier och där en dag utan Macen vore en katastrof även om du har backup. Om något händer med den interna disken kan du helt enkelt koppla in klonen, starta om Macen med alt-tangenten nertryckt och välja klonen.
Därefter kan du felsöka den interna. Om den har gått sönder kan du om du klarar att ta hand om det skicka efter en ersättningsdisk och byta ut den själv, eller fortsätta köra från klonen tills du har möjlighet att lämna in datorn för service.
Onlinebackup
För verklig trygghet räcker det inte med att ha en backup i byrålådan, inbyggd i routern eller stående på skrivbordet bredvid Macen. Om du drabbas av inbrott, eldsvåda, översvämning eller något annat som slår ut Macen fysisk är sannolikheten stor att även backupen som befinner sig på samma plats stryker med.
En backup på annan plats är därmed nödvändigt för den som vill känna sig helt trygg att inga data kommer gå förlorade.
Crashplan är en av flera vettiga lösningar för onlinebackup – en andra eller tredje nivå av trygghet för viktig data.
Det enklaste sättet att göra en så kallad offsite-backup är att teckna ett abonnemang på en av de många onlinebackuptjänster som finns. Vi testade nyligen de mest populära alternativen (), men i korthet kan vi säga att Crashplan, Backblaze och Carbonite alla är bra alternativ medan Mozy och Dolly Drive är mindre lämpade för Macanvändare.
Dessa tre tillåter alla obegränsade backuper, så du kan ta en gammal Mac Pro med 12 terabyte lagring och långsamt men säkert ladda upp allt till molnet. Även med snabba uppkopplingar tar det dock en god stund att fixa den första backupen.
Dropbox – en extra backup för det du jobbar med just nu
Dropbox är en av de populäraste molnlagringstjänsterna i världen, om inte den allra mest populära. Det är egentligen ingen backuptjänst, och det blir väldigt snabbt dyrt om du skulle försöka använda den för det.
Men Dropbox är extremt smidigt och om du inte har någon annan onlinebackup kan du ändå använda den som ett extra lager av trygghet när du håller på med något viktigt jobb. Du kan lägga allt som har med pågående projekt att göra i din Dropbox så har du både en kopia på nätet och enkel synkning till alla datorer du jobbar med.
När felet slår till
En dag kommer du mest största sannolikhet att stå där: Macen vägrar starta alls, den startar men ett ilsket frågetecken blinkar desperat på skärmen i stället för den vanliga Apple-loggan, den kör i gång men beter sig konstigt eller så har en extern hårddisk du använder för viktig data kraschat och kan inte längre monteras när du stoppar in den.
Hårddiskar som går sönder är – så länge du har backup – ett av de enklaste felen både att lokalisera och att fixa. Märkligare fel kan bero på både mjukvara och hårdvara, och ibland en kombination av dem. Men hur tar du reda på vad det är som är galet?
Felsökning: testa om felet finns i mjukvaran eller hårdvaran
Om Macen inte startar alls trots att strömsladden är i och allt verkar vara som det ska är det naturligtvis något med hårdvaran. Har du garanti kvar kan du knalla till närmaste auktoriserade serviceställe eller Apple Store. Det är oftast det enklaste.
Har du inte garanti kan du själv försöka kolla vad det är, men har det med strömmen att göra eller ett trasigt moderkort är det inte mycket du kan åstadkomma. Googla efter din datormodell och något i stil med ”[datormodell] doesn’t start up black screen”. Tänk på att skriva exempelvis ”iMac late 2010” för att hitta rätt modell. Ibland har det förekommit kända hårdvaruproblem som Apple tidvis även har fixat utanför garantitiden – det är alltid värt att kolla upp.
Om datorn startar men inte kan ladda systemet, alltså om den fastnar på grå skärm med ett frågetecken, kan det vara hårddisken eller systemet. Testa genom att starta om och hålla nere cmd-r medan den startar. Om den startar och kör i gång återställning är det inte hårddisken det är fel på och du kan installera om systemet. Fungerar det fortfarande inte kan det vara hårddisken som har gått sönder. Du kan byta den eller ta datorn till ett serviceställe.
Om Macen startar som den ska men beter sig konstigt, eller ofta hänger sig totalt och måste starta om, kan det vara fel på någon hårdvarukomponent.
Det första du kan göra då är att köra Apples hårdvarutest, som finns inbyggt i datorn. Det kan du läsa om hur du gör.
Hittas inget fel i testet kan det vara någon extern komponent som krånglar, och det kan till och med vara kombinationen av en viss pryl och något i mjukvaran. Dra ur alla externa tillbehör utom mus och tangentbord, om du har sådana, och testa att köra Macen med ett tillbehör i taget. Har du tur hittar du en pryl som inte fungerar ordentligt.
Har du inte sån tur kan du testa att installera om systemet, eller titta här nedanför om hur du letar efter krånglande kext-filer. Går det inte är det tyvärr dags att lämna Macen på service.
Gamla tillägg kan krångla
En sak som kan hända om du gillar att installera och prova nya program av olika slag och har haft Macen några år, är att olika program lämnar efter sig systemtillägg – så kallade kext-filer – som inte behövs och som faktiskt kan få en nyare systemversion att krångla eller till och med krascha.
Kext-filer är i princip drivrutiner för hårdvara, men kan också komma från program som behöver göra saker så djupt i systemet som möjligt. Exempel är drivrutiner för skannrar och annan hårdvara och program som Little Snitch och Parallels Desktop.
Om din Mac kraschar upprepade gånger – speciellt om det alltid händer när du försöker göra samma sak – med en så kallad kernel panic (skärmen blir plötsligt grå och du får en text om att du måste starta om, alternativt en massa terminaltext) kan det vara en gammal kext-fil som ligger bakom.
Efter en kernel panic hittar du loggfilen i Systemmeddelanden (under DiagnosticReports).
Testa att starta om Macen i säkert läge genom att stänga av den, vänta 10 sekunder eller mer, starta den och hålla nere skift-tangenten så fort du hör start-bongen. Släpp skift när Apple-ikonen har dykt upp. Om du nu kan göra det du försökte tidigare utan att det kraschar är det förmodligen ett kext-fel.
Att hitta boven är inte lika lätt. Du kan öppna programmet Systemmeddelanden som ligger i Program Verktygsprogram. I vänsterkanten finns kategorin Filer, och därunder /Library/Logs. Under den finns DiagnosticReports där loggar för en kernel panic sparas. Öppna den senaste och kolla nära toppen där det kan stå något i stil med:
Kernel extensions in backtrace: at.obdev.nke.LittleSnitch (4052) [följt av en massa siffror och bokstäver]
Namnet kext-filen kan ange vilket program som har installerat den. Leta i /System/Library/Extensions och radera, eller googla efter namnet och se vad du hittar. Kanske har andra haft liknande problem. I värsta fall får du installera om systemet och bara behålla ditt användarkonto. Då måste du installera om program som Adobe Creative Suite och Microsoft Office (som lägger in andra systemfiler, men inte kext-filer), men det är åtminstone bättre än att dras med krascher.
Hitta boven som får Macen att ”badbolla”
Om du inte har riktigt så här allvarliga fel men ändå tycker att Macen är lite slöare än den brukar vara eller oftare fryser till en stund med en så kallad badboll (den lilla färgglada pekaren som spinner) beror det ofta på att något program löper amok i bakgrunden.Öppna Aktivitetskontroll (ligger i Program Verktygsprogram) och klicka på cpu-fliken. Se till att listan sorteras utifrån ”% processor” och se om det ligger någon process och tar upp en massa cpu.
Kanske den vanligaste boven i det här dramat är mds eller mds_stores (i äldre system även mds_worker). Dessa har med Spotlight att göra. Om du precis har installerat om systemet eller bytt hårddisk eller liknande är det naturligt att Spotlight måste bygga om sin databas, men om du inte tror att den bör jobba så hårt – och om du klickar på Spotlightikonen och det inte står något om att den arbetar – kan den ha fått fnatt.
Om en omstart inte hjälper kan du testa att tvinga Spotlight att slänga bort sitt index och börja om. Det kommer ta ett par timmar med hög aktivitet men förhoppningsvis blir det normalt igen efter. Skriv in följande kommando i Terminalen:
sudo mdutil -avE
Här är exempel på några andra processer som kan skena:
Flash
Fixa genom att starta om webbläsarna och stäng av automatisk uppspelning. I Safari öppnar du Inställningar Säkerhet Hantera webbplatsinställningar och väljer Fråga så kommer du att få upp en fråga om du vill tillåta en sajt att använda Flash. Neka om du inte har tänkt se en video eller något annat som verkligen kräver det.
I OS X Mavericks har användare rapporterat om olika problem med Mail, speciellt ihop med Gmail-konton. Om det är Mail som roffar åt sig hela processorn kan du testa att ta bort dina Gmail-konton och lägga till dem igen. Prova att använda både Systeminställningar Internetkonton och Mails egna inställningar om det ändå strular, vissa användare har haft bättre lycka med det ena eller andra.
Kernel_task, securityd eller syslogd
Vi har hört rapporter om hur dessa processer kan skena ibland. Kernel_task är OS X:s kernel, alltså den mest grundläggande processen som hanterar direktkommunikationen med hårdvara. Securityd och syslogd är bakgrundsprocesser som är nödvändiga för OS X. Det finns inte mycket du kan göra för att fixa felet om någon av dessa skenar, förutom att starta om och återställa systemet.
Kanske bara du?
Ett knep för att snabbt testa om ett problem med Macen verkligen gäller hela datorn är att ha ett extra användarkonto som du inte använder i vanliga fall – du kan till och med skapa ett tillfälligt bara för att testa. Logga ut från din vanliga användare och in på testkontot. Om problemen försvinner kan du sluta dig till att felet ligger i din användare, troligtvis något program som startas automatiskt, men det kan också vara felaktiga inställningar i något program. Om felet kvarstår kan du utesluta alla sådana fel.
Så återställer du Macen
Om inget annat hjälper och du måste installera om är det bäst att först testa att bara installera om själva systemet och bevara ditt användarkonto. Om du har tvingats byta ut hårddisken går det såklart inte utan du får gå vidare och installera systemet.
För att återställa systemet startar du om datorn och håller nere cmd-r tills den har startat. Välj att installera om systemet och att bevara användare. Datorn kommer att ladda ner systemet så sitter du på en långsammare uppkoppling kan det ta en rejäl stund.
Fungerar allt som det ska när Macen startar om igen efter installationen är det bara att gratulera. Om inte är sannolikheten att det är hårdvarufel större och det kan vara bäst att ta den till ett serviceställe.
Om du måste installera systemet på en tom hårddisk eller inte har internetuppkoppling har du i princip två alternativ.
Använd en klondisk. Se del 1 här ovanför om varför det kan vara bra att ha en sådan som alternativ backup jämte Time Machine. Har du en klondisk kan du helt enkelt starta från den genom att starta om datorn, hålla inne alt-tangenten och välja den från listan som dyker upp. Sedan kan du klona tillbaka klondisken till Macens inbyggda hårddisk.
Fixa en usb-installationspinne. Det bör du egentligen ha gjort i förväg men om du inte är så förutseende kan du göra det via en annan Mac. Läs instruktioner här: Har du en installationspinne och backup på Time Machine (extern disk eller Time Capsule) är proceduren ungefär densamma. Börja med att starta om från pinnen och installera systemet som vanligt. När den är klar och Macen startar om kommer du att få gå igenom guiden som öppnas när Macen är ny igen, men i stället för att göra en ny användare kan du välja att återställa från Time Machine.
Är det mycket data att återställa, speciellt om backupen är på en Time Capsule, kan det ta många timmar. Lämna den på över natten eller ta tag i lite välbehövt hushållsarbete.